Aktualności

Mierzmy swój ślad węglowy

22 września to dzień bez samochodu, a wydarzenie to wieńczy Europejski Tydzień Mobilności. W tym roku w jego ramach przygotowano także kampanię informacyjną o śladzie węglowym w podróży po mieście. Zaprezentowany już został nowy wzór biletu komunikacji miejskiej, który jako pierwszy w Polsce zawiera informację o śladzie węglowym przejazdu. Rozpoczęła się również kampania informacyjną w zakresie tego, czym jest ślad węglowy i jak się go mierzy. Krakowski Holding Komunalny SA i spółki grupy kapitałowej są jej partnerem.

Ewa Całus, Pełnomocniczka Prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej: „Przed nami szersza kampania edukacyjna pokazująca czym jest ślad węglowy, pokazująca na przykładzie komunikacji miejskiej jak duże znaczenie mają nasze codzienne wybory. Póki co temat śladu węglowego nie jest powszechnie znany, a już niedługo będziemy mogli go zobaczyć na opakowaniach produktów w sklepach, od niego będzie zależała cena wielu przedmiotów. Chcemy, żeby Krakowianie już teraz zaznajomili się ze śladem węglowym, ta wiedza będzie nam bardzo przydatna, bo za chwilę narzędzie to będzie powszechne.”

Naszymi przewodnikami po temacie śladu węglowego będą Smok wawelski i Lajkonik, którzy wybierają komunikację miejską i będą do tego samego zachęcać innych. Za pomocą filmików w tramwajach i autobusach, informacji przygotowanych na strony internetowe Miasta, a także wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Centrum Edukacji Klimatycznej będziemy chcieli pokazywać czym jest ślad węglowy, pokazywać jakie są jego wartości w transporcie na terenie Krakowa. Dziś na ulice wyjadą trzy tramwaje z bohaterami akcji. Działania informacyjne będą podejmowane przez najbliższy rok.

Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie od wielu lat inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor. Posiadamy już 100 autobusów elektrycznych, a także pojazdy hybrydowe i z panelami solarnymi na dachach. Planujemy zakup kolejnych zeroemisyjnych autobusów, w tym zasilanych wodorem. Troska  o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez MPK wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie zero i niskoemisyjne autobusy.

Duży wpływ na proklimatyczny profil działań miejskich mają wysiłki podejmowane przez Krakowski Holding Komunalny S.A. prowadzący krakowską Ekospalarnię należącą do jednej z najnowocześniejszych tego typu jednostek w Europie. Ekospalarnia umożliwia przekształcanie do 245 tys. ton odpadów komunalnych w ciągu roku. W wyniku spalania wyprodukowana zostaje energia elektryczna (około 100 000 MWh), i energia cieplna (około 1 mln GJ). Energia uzyskana w procesie termicznego przekształcania jest w ponad połowie energią odnawialną, a więc ekologiczną.

- Ekospalarnia powstała jako odpowiedź na potrzeby ekologiczne i energetyczne Krakowa – mówi Marcin Kandefer, członek Zarządu KHK SA. - Technologia termicznego przekształcania odpadów to najbardziej dojrzałe i proekologiczne rozwiązanie problemu odpadów, co potwierdzają wieloletnie doświadczenia krajów europejskich, w których systemy termicznego przekształcania odpadów z odzyskiem energii stanowią podstawę całego systemu gospodarki odpadami. Jednak trzeba podkreślić, że każda krakowska spółka miejska jest zaangażowana w działania proklimatyczne, inwestując np. w fotowoltaikę, czy specyficzne rozwiązania z zakresu swojej działalności. Wspomnieć trzeba choćby o eliminowaniu z użytkowania pojazdów spalinowych z flot pojazdów. KHK SA jako lider grupy zakupowej już po raz drugi przeprowadził postępowanie na najem dla jednostek gminy miejskiej Kraków pojazdów elektrycznych, które zastępują wycofywane  samochody spalające ropę i benzynę.

Dzięki tym działaniom mieszkańcy mają możliwość skorzystania z usług miejskich, których wpływ na środowisko jest sukcesywnie zmniejszany.